Zorgen om Doorderpad! - Middelstum Info

Menu
Menu
Ga naar de inhoud

Zorgen om Doorderpad!

Toornwerder Fenneke Colstee heeft de gemeenteraad van Loppersum een brief geschreven waarin ze aandacht vraagt voor het Doorderpad in haar woonplaats Toornwerd.  Lees hieronder haar ingezonden brief.
Toornwerd, 17 september 2020

Geachte leden van de gemeenteraad van Loppersum,
 
Dat de gemeente Loppersum 28 september wil beginnen ons prachtige, halfverharde Doorderpad te veranderen in een betonnen fietssnelweg van 2,5 meter breed maakt mij en vele andere dorpsbewoners van Toornwerd - maar ook recreatieve padgebruikers van daarbuiten - verdrietig en boos.

Verdrietig zijn wij, omdat  deze dreigende ‘verbetering’ voor ons voelt als onherstelbare schade aan onze leefomgeving en een bijzonder landschap. (Ook zelf geniet ik – wandelend, fietsend of rennend - bijna dagelijks van dit mooie  ‘ommetje’ tussen Toornwerd en Kantens.)

En boos zijn er velen omdat de gemeente ons niet van tevoren heeft ingelicht  over haar ingrijpende plannen om het pad te verbreden van 1,20 naar 2,50 meter, laat staan geraadpleegd. Het lijkt daarbij waarschijnlijk dat de gebruikers van de andere zeven gemeentelijke fietspaden die binnenkort zullen worden aangepakt hier zelfs helemáál nog niet van op de hoogte zijn.

Wij vragen ons af wat het gemeentelijk beleid is op de fietspaden. Natuurlijk is het belangrijk dat behalve het wandelen – het Doorderpad maakt deel uit van het Wandelnetwerk Groningen - ook het fietsen bevorderd wordt en dat er oog is voor de veiligheid. Maar waarom lijkt de gemeente geen onderscheid te maken tussen puur recreatieve paden met een eigen karakter en natuurlijke uitstraling en bestemmingsfietspaden, waar men haast heeft en stevig wil doortrappen? Daar lijkt een denkfout te zitten.

Wat betreft de veiligheid: Het zou zelfs kunnen zijn dat de veiligheid lager wordt omdat een breder pad uitnodigt tot harder en dus gevaarlijker fietsen. De paaltjes die er tegen autoverkeer komen te staan zijn zelfs een beruchte oorzaak van veel ernstige fietsersongelukken. Wanneer het Doorderpad, zoals nu gebruikelijk, eens in de paar jaar tot zijn eigenlijke breedte van 120 cm wordt geschaafd en er hier en daar wat ontstane kuilen worden aangevuld, dan is het een veilig fietspad, wat bij ons ook nooit ter discussie stond.

Tot slot wil ik ons bezwaar tegen de gang van zaken toelichten: In oktober 2019 hoorde ik als bestuurslid van de Dorpsvereniging van Toornwerd tijdens de schouw toevallig dat de gemeente van plan was het Doorderpad te gaan verharden met beton. Hoewel er toen beslist nog geen sprake was van 2,5 meter, waren wij verontrust. Tijdens de Dorpenronde een week later hebben we als Dorpsvereniging onze zorgen en bezwaren bij B&W aangekaart. Bestuurslid Ger Bullema opperde toen het pad te bedekken met steenslag van olivijn, een milieuvriendelijk alternatief vanwege het vermogen van olivijn om CO2 op te slaan. Burgemeester Engels vond dat een interessant idee en zei dat dit alternatief dan maar eerst onderzocht moest worden. Dat stelde ons gerust.

Bij de jaarvergadering in januari van onze dorpsvereniging heb ik gepeild hoe men dacht over een betonnen Doorderpad.  Er was echt niemand de het een goed idee vond. Sindsdien hebben we er niets meer over gehoord en ik nam aan dat de plannen van de baan waren. Vorige week werden we echetr opgeschrikt door een bord dat het fietspad vanaf 28/9 afgesloten zal zijn en maandag werd in de krant ‘verbeteringen’ aan een rijtje mooie gemeentelijke fietspaden aangekondigd. Desgevraagd kreeg ik van de heer De Groot namens de gemeente opheldering en sloeg onze ongerustheid om in paniek: het bleek om een betonnen fietssnelweg van 2,5 meter te gaan! Wij als belanghebbenden zullen bezwaar aantekenen tegen de plannen en de gang van zaken en hopen dat de gemeente vanwege de onherstelbaarheid van deze ingreep liever ten halve wil keren, dan ten hele te dwalen.

Met vriendelijke groet,
Fenneke Colstee-Wieringa
Dorpsbewoner Toornwerd en enthousiast genieter van het Doorderpad.

Bron & foto's: Fenneke Colstee-Wieringa (18 september 2020)
© Stichting Middelstum-info
Hoofdsponsors van onze website
Terug naar de inhoud